Monday

Speedball

Ανατροπή και Θάνατος
(Αρχική δημοσίευση: Σεπτέμβριος 2002, Computer Games Magazine #26)

‘Οι άνδρες σου είναι αδύναμοι…’ .

Η περιπαιχτική φωνή ήταν ένας ψίθυρος, γεμάτος ειρωνεία και τραγικότητα. ‘Κοίταξέ τους. Σβήνουν. Η δύναμή τους χάνεται με κάθε λεπτό που περνάει.’

Τα δύο πρόσωπα τράβηξαν τα βλέμματά τους από την οθόνη και κοιτάχτηκαν μέσα στο σκοτάδι. Ήταν και τα δύο βαμμένα με έναν αλλόκοτο τόνο του μπλε από το τρεμάμενο φως της οθόνης. Ο ένας (εκείνος που είχε μιλήσει μόλις) είχε το βλέμμα του νικητή: ο υπερόπτης, με ένα στραβό χαμόγελο κολλημένο αδέξια στο πρόσωπό του, φαινόταν σίγουρος για το αποτέλεσμα του αγώνα. Ο άλλος, ο μάνατζερ της Lacerta, γύρισε να κοιτάξει στην οθόνη, στο γήπεδο και στους παίκτες του που υπόφεραν. Είχε καταλάβει πως το τέλος ήταν κοντά… ο Conroy, ένα υβρίδιο-cyborg τρίτης γενεάς και αρχηγός της ομάδας, τρέκλιζε και αιμορραγούσε συνέχεια. Η πανοπλία του, καμωμένη από τιτάνιο, ήταν τσαλακωμένη από τα πολλά χτυπήματα που είχε δεχτεί και τα βήματά του ήταν βαριά και αργά- τα βήματα ενός ετοιμοθάνατου…


‘Δεν θα πέσουμε έτσι εύκολα,’ απάντησε τελικά ο μάνατζερ στο σκοτεινό δωμάτιο, δίχως να στρέψει ποτέ το βλέμμα του στον άνθρωπο δίπλα του. Τα μάτια του ήταν καρφωμένα στην οθόνη μπροστά του καθώς έψαχναν απεγνωσμένα στην μεταλλική επιφάνεια του δαπέδου: δεν μπορεί, πρέπει να εμφανιστεί κάποιο, κάπου. Οτιδήποτε. Και τότε έγινε. Οι μεταλλικές πλάκες άνοιξαν στη μέση και στον χώρο του γηπέδου βγήκε ένα W. Ο μάνατζερ της Lacerta χαμογέλασε κι έσφιξε το μαύρο Tomahawk που μέχρι τότε καθόταν αδιαμαρτύρητα στην αγκαλιά του. Ο αγώνας συνεχιζόταν!

Ένα τυπικό απόγευμα, κάπου μέσα στο 1988. Δύο κολλητοί, μια Amiga και το Speedball. Για όσους δεν… ‘θυμούνται’ τι ήταν το Speedball (λέμε τώρα), θα κάνουμε τον κόπο μιας σύντομης περιγραφής. Σκεφτείτε λοιπόν έναν κόσμο όπου δεν υπάρχουν πια πόλεμοι και συμφέροντα (τουλάχιστον όχι όπως τα γνωρίζουμε σήμερα) και ότι οι διαφορές των ανθρώπων λύνονται μέσα από ένα άθλημα, ότι οι αληθινές μάχες μεταξύ πολυεθνικών δίνονται σε ένα γήπεδο. Τι γήπεδο; Φανταστείτε έναν τεράστιο, κλειστό χώρο, με μεταλλικές επιφάνειες παντού. Χιλιάδες θεατών τριγύρω στις εξέδρες- όλοι τους διψασμένοι για θέαμα και βία. Μπόλικα powerups-γράμματα (που έδιναν πλεονεκτήματα στους παίκτες σας) και νομίσματα (με τα οποία αγοράζατε αναβαθμίσεις ή δωροδοκούσατε διαιτητές και επόπτες). Δύο τέρματα στις άκρες (με τους δύο απαραίτητους τερματοφύλακες φυσικά). Δύο τετραμελείς ομάδες. Μια μεταλλική μπάλα. Καθόλου κανόνες. Πολύ ξύλο.

Και πολύ γέλιο, πολλή πλάκα και πολλές ευχάριστες ώρες παιχνιδιού. Όλα τα παιχνίδια που έχουν παρουσιαστεί από την στήλη έχουν κάτι να μας διδάξουν…το Speedball μας έδειξε (πέρα από το πόσο γαργαλιστικό μπορεί να είναι ένα φουτουριστικό παιχνίδι cyberpunk), ότι ένα παιχνίδι στον υπολογιστή πρέπει να είναι πάνω από όλα ‘παιχνίδι’….όπως όλα τα άλλα, ο ρόλος του είναι να διασκεδάζει και να ψυχαγωγεί και να μας ευχαριστεί. Να μην μας προβληματίζει με υπαρξιακά προβλήματα, ακαταλαβίστικους γρίφους, βαρετές περιγραφές. Απλά και ωραία. Just fun.

Το 1988, οι Bitmap Brothers μας δώρισαν το Speedball. Θα μου πείτε, ‘Καλά, κάποιοι από εμάς δεν είχαν καν γεννηθεί το 1988…τι μας νοιάζει;’ Και θα απαντήσω, ‘Γυρίστε σελίδα, δεν έχετε θέση εδώ…ακόμα να το πάρετε χαμπάρι;' Η στήλη Flashback με αυτά τα παιχνίδια ασχολείται τα τελευταία 18 τεύχη! Με παιχνίδια-αναμνήσεις και σκιές του παρελθόντος. Όπως και όλα τα θρυλικά παιχνίδια που τιμούν την στήλη με την παρουσία τους, έτσι και το Speedball κυκλοφόρησε σε αρκετές διαφορετικές πλατφόρμες στην δεκαετία του 80 (και στις αρχές της επόμενης δεκαετίας): στα PC με γραφικά CGA αλλά κι EGA (το τεχνολογικό επίτευγμα για τους σοβαρούς υπολογιστές της εποχής), στον ATARI ST (το πρώτο μηχάνημα που φιλοξένησε το Speedball), στην Amiga φυσικά (για πολλούς η καλύτερη έκδοση) και έτσι για να σας τρελάνω λίγο, θα σας πω ότι το Speedball κυκλοφόρησε και στον C64. Xωρίς πλάκα!

Οι Bitmap Brothers επανήλθαν δριμύτεροι με το Speedball 2 όπου κερδίζατε όχι μόνο αν βάζατε γκολ αλλά και αν σακατεύατε τους αντιπάλους σας αρκετά άσχημα. Θυμάστε εκείνον τον κανόνα που λέει ότι ένα sequel (είτε είναι ταινίας, είτε παιχνιδιού, είτε οτιδήποτε άλλου), είναι πάντα χειρότερο από το πρώτο. Ε, το Speedball 2 ήταν η εξαίρεση για τον κανόνα. Το φουτουριστικό γήπεδο ζωντάνευε ακόμα περισσότερο με τα όμορφα γραφικά και τον ήχο, υπήρχαν πολλές περισσότερες επιλογές για την ανάπτυξη της ομάδας και των παικτών σας, πρωταθλήματα, power-ups και πολλά ακόμα. Αν το Speedball μας έμαθε ότι ένα βίαιο άθλημα σε ένα cyberpunk πλαίσιο μπορεί να γίνει διασκεδαστικό σαν παιχνίδι, το Speedball 2 επιβεβαίωσε ότι ο χώρος αυτός είχε ακόμα πολλές προοπτικές για εξέλιξη. Το M.U.D.S. (ή αλλιώς Mean Ugly Dirty Sport), το Blood Bowl και το Brutal Sports Football είναι μόνο λίγοι από τους παρόμοιους τίτλους που κυκλοφόρησαν στην συνέχεια. Πρόσφατα κυκλοφόρησε και το Speedball 2100 για το PlayStation που ήταν αρκετά συμπαθητικό…αλλά άλλη η χάρη των δύο δισκετών των 5,25 κι άλλο ενός CD, δεν συμφωνείτε;

Και κάτι τελευταίο… Το Speedball είναι ένα παιχνίδι και τίποτε παραπάνω. Και όπως όλα τα πράγματα που μας μεταφέρουν κάπου αλλού για μερικές στιγμές, ώρες ή εβδομάδες, είναι πολύ σημαντικό να ξεχωρίζουμε πότε σταματάει η φαντασία και πού αρχίζει η πραγματικότητα. Με λίγα λόγια, η βία στο παιχνίδι δεν είναι κάτι που πρέπει να παίρνουμε στα σοβαρά (τόσο στο Speedball, όσο και σε όλα τα άλλα παιχνίδια). Με ακόμα πιο απλά λόγια, κανείς δεν εγκρίνει την βία και η σκέψη ότι ένα τέτοιο φρικαλέο άθλημα θα μπορούσε να υπάρξει αληθινά στο μέλλον, είναι τουλάχιστον ανατριχιαστική. Για να το πω πιο ωμά, μην τυχόν και γράψει κανένας κολλημένος δεινόσαυρος ότι λέμε ‘Ναι στην Βία’ και ότι παρασέρνουμε τον οκτάχρονο γιο του που τσάκισε το παλιό βάζο της θείας Νίκης την προηγούμενη εβδομάδα. Εντάξει; Άντε, αρκετά σας κούρασα και αυτό τον μήνα…πάρτε την σιδερένια μπάλα σας τώρα και κατεβείτε στην αλάνα της γειτονιάς. Σας περιμένουν…

2 comments:

  1. Δεν ξέρω που είναι ο ενδεδειγμένος χώρος γενικών σχολίων, αλλά δεν πειράζει. Θα το πω εδώ λοιπόν: εξαιρετική συλλογή κειμένων αγαπητέ!

    ReplyDelete
  2. Thank you dear Gnome! :)

    ReplyDelete

ΟΔΗΓΙΕΣ ΧΡΗΣΗΣ


1- Πατήστε σε μία από τις εικόνες, στην αριστερή στήλη
2- Διαβάστε
3- Αφήστε comment
4- Goto 1

Αν βρω χρόνο και δω ενδιαφέρον, θα ανεβάσω κι άλλα :) :)

Elite- Νόστιμοι ποιητές από το παρελθόν
Dungeon Master- Μπουσουλώντας στα μπουντρούμια
King's Quest- Φιλόδοξος νέος, αναζητεί στέμμα
Pirates- Πειρατικά αποκόμματα
Ultima- Αρχές, αξίες κι αρετές
Another World- Σε άλλο κόσμο ή στην φωλιά του κούκου;
Rogue- Τυχαία, γραμματιζούμενα γράμματα
Zork- Το λευκό σπίτι και τα αραχνιασμένα ντουλάπια
Defender of the Crown- Το Στέμμα και πώς να το υπερασπιστείτε
The ancient art of war- Παιχνίδια πολέμου κι έντεχνες επιθέσεις
Bard's Tale- Ο πράσινος βάρδος και η επιστροφή του ουίσκι
Lemmings- Αβασάνιστα, άσπρα κι άμυαλα
Shadow of the beast- Το κτήνος χτυπάει πάντα τρεις φορές
Pool of radiance- Η Ραδιενεργός λίμνη και τα χρυσά κουτάκια
Sim City- η πιο SIMαντική γένεση
Rick Dangerous- Η πλατφόρμα που εκδικείται κι ο κίνδυνος που δεν σώζει
Golden Axe- Το τσεκούρι πάνω στην οχιά θα πέσει
Speedball- Ανατροπή και θάνατος
Corruption- Διεφθαρμένες μαγνητικές περγαμηνές
Lost patrol- Πράσινη κόλαση και χαμένα παλικάρια
Civilization- Ο πολιτισμός του ενός ακόμα γύρου
Leisure Suit Larry- Πτυχιούχος Καρδιοκατακτητής παραδίδει μαθήματα σε παγκάκι
Street fighter- Η κληρονομιά του πρώτου πολεμιστή
Below the root-Ο μαγικός δενδρόκοσμος της Σοφίας και το Χαμένο Παιδί
Eye of the Beholder- Η τριλογία του μεγάλου ματιού
Head over Heels- Ζιγκ-Ζαγκ, Πόδια και Κεφάλι
Dune- Άμμος, Σκουλήκια και Δύο Φεγγάρια
Tron- Retronorton
Zak McKracken- Πώς να κερδίσετε το λαχείο και να σώσετε τον κόσμο
Heroes of the Lance- Οι ήρωες που βγήκαν από τους θρύλους
Total Eclipse- Πυραμίδα, Λειψυδρία, Κλειστοφοβία και Παγίδες
Quest for Glory- Ποιος θέλει να γίνει ήρωας;