Friday

Total Eclipse

Πυραμίδα, Λειψυδρία, Κλειστοφοβία και Παγίδες
(Αρχική δημοσίευση: Νοέμβριος 2003, Computer Games Magazine #39)

Ζέστη… Ιδρώτας παντού πάνω μου, κολλάει σαν ένα ενοχλητικό δεύτερο δέρμα. Πρέπει να βρω λίγο νερό… δεν θα αντέξω άλλο. Ντούκου-ντουκ. Ντούκου-ντουκ. Τι είναι αυτός ο θόρυβος;

Πριν από εκατοντάδες χρόνια, στην καρδιά της αρχαίας Αιγύπτου, μια φριχτή κατάρα γεννήθηκε για να τιμωρηθούν όσοι δεν πίστευαν στον Θεό του Ήλιου, τον Ρα. Μια πελώρια πυραμίδα χτίστηκε- και μέσα της, στο πιο ψηλό δωμάτιο, ένας βωμός λατρείας του εκδικητικού Θεού. Εκεί χτυπούσε ο παλμός της κατάρας ο οποίος καταδίκαζε σε θάνατο τους πάντες αν ποτέ κάτι έμπαινε στον δρόμο των ηλιακτίδων. Και τώρα… τώρα είναι η 26η του Οκτώβρη, το 1930. Και σε δύο ώρες, η σελήνη θα βρεθεί μπροστά από τον ήλιο. Και όλα όσα υπάρχουν, δεν θα υπάρχουν πια. Αυτό θέλει ο Ρα και αυτή είναι η κατάρα του.

Οχτώ η ώρα. Μέσα στην έρημο. Αριστερά, το διπλάνο που μόλις σας έφερε. Δεξιά, ο τεράστιος , επιβλητικός όγκος της πυραμίδας, φαίνεται να χαμογελάει χαιρέκακα. Γιατί ξέρει ότι δύο ώρες είναι λίγες και τα δωμάτια μέσα της είναι πολλά.


Ετσι κάπως άρχιζε το Total Eclipse, ένα περίεργο παιχνίδι που δεν υποκύπτει εύκολα σε κατηγοριοποιήσεις… παρόλα αυτά, θα μπορούσαμε να το ονομάσουμε χαλαρά ως puzzle-adventure. Ένα παιχνίδι κλασικό στους οκτάμπιτους, σας τοποθετούσε έξω από την πυραμίδα που λέγαμε προηγουμένως με σκοπό να φτάσετε στο πάνω δωμάτιο. Στο μεσοδιάστημα όμως σας περιμένουν άπειρα δωμάτια, διάδρομοι, γρίφοι και πολλή, πολλή χαρτογράφηση…

Ντούκου-ντουκ. Θεέ μου, η καρδιά μου είναι αυτή; Κοντεύει να σπάσει- την ακούω στο κεφάλι μου. Πρέπει να ξεκουραστώ, αλλά δεν προλαβαίνω. Πρέπει να βιαστώ, να φτάσω πάνω… Ποσο να έχω ακόμα; Πόση ώρα βρίσκομαι εδώ; Πόσοι άνθρωποι θα πεθάνουν αν δεν τα καταφέρω; Ολοι; Ντούκου-ντουκ, ντούκου-ντουκ…

Κάθε δωμάτιο έχει τουλάχιστον πέντε με έξι τρόπους να πεθάνεις (αλλά και δύο με τρεις εξόδους!): παγίδες, καταπακτές, δηλητηριώδη καρφιά και χάσματα. Και πολλές πτώσεις. Με το πιστόλι σας ρίχνετε σε διακόπτες, μούμιες και τοίχους- το πιστόλι είναι απλά μέσο για να λύνετε τέτοιους ‘αρχιτεκτονικούς’ γρίφους κι όχι να σκοτώνετε κόσμο (ακόμα και αν υποθέσουμε ότι υπάρχει κάτι άλλο ζωντανό μέσα στην πυραμίδα). Παράλληλα, πρέπει να προσέχετε το νερό σας- ζέστη κάνει, Σαχάρα είναι κι αυτή, πρέπει να πίνετε πολύ νερό, η στάθμη του οποίου φαίνεται από ένα παγούρι στην οθόνη. Πρέπει λοιπόν να κάνετε γρήγορα και να βρίσκετε σημεία με νερό για να ανανεώνετε το απόθεμά σας: στάμνες, κουβάδες, χαντάκια… Υπάρχουν και διάφορα τιμαλφή, χρυσός, κοσμήματα και άλλα λάφυρα που μπορείτε να πάρετε για έξτρα σκορ- αλλά ο πραγματικός θησαυρός εδώ μέσα είναι το νερό και ο χρόνος.

Το Total Eclipse ανήκει σε μια μικρή, μα αξέχαστη, οικογένεια παιχνιδιών που χρησιμοποιούσαν όλα τη μηχανή Freescape. Το… διαστημικό ντουέτο των Driller και Darkside αρχικά και αργότερα το Castle Master (μαζί με το sequel του)- όλα αυτά κυκλοφόρησαν στα τέλη της δεκαετίας των ογδόντα από την Incentive και την φοβερή Domark. Λίγο πιο μετά κυκλοφόρησε και το Total Eclipse 2: The Sphinx Jinx… πάνω-κάτω ήταν το ίδιο παιχνίδι με το πρώτο, απλά αυτή την φορά έπρεπε να εξερευνήσετε την Σφίγγα προκειμένου να σώσετε τον κόσμο για τα καλά.

Αντικειμενικά, τα άλλα παιχνίδια της οικογένειας κατάφεραν ίσως περισσότερα πράγματα- άλλα κυκλοφόρησαν πιο νωρίς κι άλλα ήταν πιο μεγάλα. Το Total Eclipse όμως έκανε κάτι το ξεχωριστό: μας έδωσε ατμόσφαιρα. Καταπιεστική, κλειστοφοβική και πέρα για πέρα αγχωτική… αλλά ατμόσφαιρα. Δεν συγχωρούσε λάθη, απαιτούσε φοβερό συγχρονισμό και σχεδιασμό στις κινήσεις και σε σκότωνε πολλές, πολλές φορές μέχρι να μάθεις. Αγχος για να βρεις νερό, άγχος για την καρδιά που χτυπάει συνέχεια ντούκου-ντουκ… πιο γρήγορα και πιο δυνατά όσο περισσότερο πλησιάζει το τέλος. Ολο σου το είναι σου φωνάζει να κάνεις γρήγορα και να βιαστείς και ότι δεν θα προλάβεις- αλλά πρέπει να είσαι ψύχραιμος.

Δεν θα τα καταφέρω- υπάρχουν παγίδες παντού! Νιώθω το δηλητήριο, τρέχει μέσα σαν αφηνιασμένο σκυλί, σαν κάτι το ζωντανό που ψάχνει να βρει την καρδιά μου και να την κάνει να εκραγεί! Ντούκου-ντουκ-ντουκ-ντουκ. Νερό! Χρειάζομαι νερό! Δεν αντέχω άλλο εδώ μέσα- οι τοίχοι κλείνουν, το πάτωμα λιώνει, το ταβάνι πέφτει. Ένα ακόμα βήμα… θα πεθάνω;

Ειδική αναφορά πρέπει να κάνουμε στην Freespace, μια πολύ όμορφη και ικανή 3D μηχανή για τα τότε δεδομένα. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον προκαλεί και η έκδοση του 3D construction kit, του πρώτου ίσως τόσο ολοκληρωμένου editor που δινόταν στο κοινό για να φτιάξει το δικό του παιχνίδι. Σήμερα βέβαια είναι σύνηθες φαινόμενο και μια πολυτέλεια που έχει γίνει ανάγκη- περιμένουμε από κάθε τίτλο να συμπεριλαμβάνει έναν editor ώστε να φτιάχνουμε κι εμείς τις δικές μας περιπέτειες. Είτε είναι strategy, είτε είναι RPG, είτε shooter, πάντα υπάρχει ένας editor μέσα (εκτός από τα adventures που ακολουθούν πάντα μια πιο αυστηρή και άκαμπτη σεναριακή γραμμή). Το 3D construction kit λοιπόν για τότε ήταν κάτι το επαναστατικό – έδινε σχεδόν μια μηχανή γραφικών στους παίκτες και τους άφηνε να δημιουργήσουν τα δικά τους. Δεν χρησιμοποιούσε βέβαια άμεσο input κώδικα: με τη χρήση αντικειμένων και πολυγώνων, δημιουργούσατε δωμάτια και εχθρούς και (με αρκετό κόπο) φτιάχνατε γρίφους, συνθήκες και μηχανισμούς (με sensors και απλές εντολές, όπως IFSHOT THEN GOTO AREA 3 για να μεταπηδήσεις από περιοχή σε περιοχή).

Κανείς δεν αναλύει φυσικά τους προφανέστατους προβληματισμούς: γιατί ο κόσμος δεν ενδιαφέρθηκε πιο νωρίς και άφησε να περάσει ο χρόνος μέχρι το παρά πέντε (στο παρά δύο, στην περίπτωσή μας). Γιατί είναι μόνο ένας τύπος εναντίον μιας πυραμίδας και όχι ένα στράτευμα αρχαιολόγων, στρατιωτών, μέντιουμ και πυροτεχνουργών; Και γιατί, γιατί θεέ μου, ο ένας αυτός άμοιρος που πήγε στην Σαχάρα για να σώσει τον κόσμο, πήρε μαζί του μόνο ένα τόσο δα παγουρίνο;

Χαζοί adventurers…

No comments:

Post a Comment

ΟΔΗΓΙΕΣ ΧΡΗΣΗΣ


1- Πατήστε σε μία από τις εικόνες, στην αριστερή στήλη
2- Διαβάστε
3- Αφήστε comment
4- Goto 1

Αν βρω χρόνο και δω ενδιαφέρον, θα ανεβάσω κι άλλα :) :)

Elite- Νόστιμοι ποιητές από το παρελθόν
Dungeon Master- Μπουσουλώντας στα μπουντρούμια
King's Quest- Φιλόδοξος νέος, αναζητεί στέμμα
Pirates- Πειρατικά αποκόμματα
Ultima- Αρχές, αξίες κι αρετές
Another World- Σε άλλο κόσμο ή στην φωλιά του κούκου;
Rogue- Τυχαία, γραμματιζούμενα γράμματα
Zork- Το λευκό σπίτι και τα αραχνιασμένα ντουλάπια
Defender of the Crown- Το Στέμμα και πώς να το υπερασπιστείτε
The ancient art of war- Παιχνίδια πολέμου κι έντεχνες επιθέσεις
Bard's Tale- Ο πράσινος βάρδος και η επιστροφή του ουίσκι
Lemmings- Αβασάνιστα, άσπρα κι άμυαλα
Shadow of the beast- Το κτήνος χτυπάει πάντα τρεις φορές
Pool of radiance- Η Ραδιενεργός λίμνη και τα χρυσά κουτάκια
Sim City- η πιο SIMαντική γένεση
Rick Dangerous- Η πλατφόρμα που εκδικείται κι ο κίνδυνος που δεν σώζει
Golden Axe- Το τσεκούρι πάνω στην οχιά θα πέσει
Speedball- Ανατροπή και θάνατος
Corruption- Διεφθαρμένες μαγνητικές περγαμηνές
Lost patrol- Πράσινη κόλαση και χαμένα παλικάρια
Civilization- Ο πολιτισμός του ενός ακόμα γύρου
Leisure Suit Larry- Πτυχιούχος Καρδιοκατακτητής παραδίδει μαθήματα σε παγκάκι
Street fighter- Η κληρονομιά του πρώτου πολεμιστή
Below the root-Ο μαγικός δενδρόκοσμος της Σοφίας και το Χαμένο Παιδί
Eye of the Beholder- Η τριλογία του μεγάλου ματιού
Head over Heels- Ζιγκ-Ζαγκ, Πόδια και Κεφάλι
Dune- Άμμος, Σκουλήκια και Δύο Φεγγάρια
Tron- Retronorton
Zak McKracken- Πώς να κερδίσετε το λαχείο και να σώσετε τον κόσμο
Heroes of the Lance- Οι ήρωες που βγήκαν από τους θρύλους
Total Eclipse- Πυραμίδα, Λειψυδρία, Κλειστοφοβία και Παγίδες
Quest for Glory- Ποιος θέλει να γίνει ήρωας;