Wednesday

Dune

Άμμος, Σκουλήκια και Δύο Φεγγάρια
(Αρχική δημοσίευση: Ιούνιος 2003, Computer Games Magazine #35)

Τι κάνει ένα παιχνίδι να ξεχωρίζει; Δύσκολη ερώτηση. Και ενώ η πρώτη μου αντίδραση είναι να σκεφτώ χαρακτηριστικά όπως είναι η εικαστική, καλλιτεχνική διάθεση, το καλογραμμένο σενάριο κι ο σωστός ρυθμός, χαρακτήρες με βάθος και προσωπικότητα, όπως γίνεται πάντα στις δύσκολες ερωτήσεις δεν υπάρχει μια μόνο απλή απάντηση.

Ίσως τα παιχνίδια που ξεχωρίζουν αληθινά να είναι εκείνα που δεν δίνουν σημασία στα στερεότυπα, στις φόρμουλες και τις συνταγές επιτυχίας. Σε εκείνα που έχουν έναν στόχο κι ένα όραμα και μένουν πιστά σε αυτά, που δίνουν ίσως μεγαλύτερη σημασία στην ιστορία του παιχνιδιού, παρά στο ίδιο το παιχνίδι. Υπάρχουν αρκετά τέτοια διαμάντια: άλλα πιο παλιά σαν το Pirates! ή και πιο πρόσφατα σαν το System Shock. Ένα τέτοιο αφηγηματικό ή κινηματογραφικό αν προτιμάτε παιχνίδι, ήταν και το Dune.



Το Dune είναι ένα από εκείνα τα παιχνίδια που παραλίγο να μην υπάρξουν ποτέ. Η Virgin Games είχε διακόψει την χρηματοδότηση της Cryo (που είχε αναλάβει την ανάπτυξη για ένα παιχνίδι που θα βασιζόταν στο ομώνυμο βιβλίο του Frank Herbert) και εγκατέλειψε το project- πλησιάζοντας την Westwood με μια πρόταση για ένα strategy. Το αποτέλεσμα το γνωρίζετε πολύ καλά και είναι μια άλλη ιστορία: το Dune 2, το πιο ριζοσπαστικό ίσως Real-time Strategy (το οποίο όμως δεν έχει μεγάλη σχέση με βιβλίο ή ταινία, αφού απλά εμπνέεται από τον κόσμο της ερήμου). H αφοσιωμένη Cryo όμως συνέχισε να ασχολείται μυστικά με το παιχνίδι της και όταν παρουσίασε μια πολύ πιο απλοποιημένη έκδοσή του στην Virgin (μερικούς μήνες μετά) κατάφερε να πείσει την εταιρεία έκδοσης να το αναλάβει. Αυτό ήταν και το πρώτο παιχνίδι της Cryo.

Η μαγευτική ιστορία του Dune είναι πολύ μεγάλη και πλούσια για να αναλυθεί. Έχει να κάνει με τον αφιλόξενο πλανήτη Arrakis στον οποίο εξορύσσεται μια μοναδική ουσία που λέγεται mélange. Η ουσία αυτή εκτός από απίστευτα εθιστική είναι υπερπολύτιμη, αφού καθιστά δυνατό το διαγαλαξιακό ταξίδι, τους μαντικούς χρησμούς και προωθεί την ανθρώπινη αντίληψη σε ένα υψηλότερο επίπεδο. Με λίγα λόγια: He who controls the Spice, controls the Universe. Κάντε στον εαυτό σας μια χάρη και διαβάστε το Dune αν δεν το έχετε κάνει ήδη- θα με θυμηθείτε. Στο παιχνίδι λοιπόν, παίζετε τον Paul Atreides, τον γιο του δούκα Leto. Ο Οίκος των Atreides στάλθηκε στον πλανήτη Arrakis για να μαζέψει Spice, αλλά το Πεπρωμένο τον περιμένει… ο ανυποψίαστος πρίγκιπας, μαθαίνει ότι είναι ο Μεσσίας της Προφητείας, ότι αυτός θα δαμάσει τον Shai Hulud, θα ενώσει τους Fremen, θα πιεί από το Νερό της Ζωής, θα νικήσει τους Harkonnen και θα αλλάξει το κλίμα και την μορφολογία του πλανήτη, απλώνοντας υγρασία και ζωή στην επιφάνειά του. Πάνω-κάτω, ότι γινόταν και στο βιβλίο και στην ταινία. Θα έλεγε κανείς ότι πρόκειται για την πιο πιστή μεταφορά από βιβλίο σε υπολογιστή- αλλά η συγκεκριμένη πτυχή του παιχνιδιού καλύπτεται από άλλο άρθρο στο περιοδικό που κρατάτε.

Εστιάζοντας λοιπόν στο παιχνίδι, δυσκολεύεται κανείς να ταξινομήσει το Dune σε μια κατηγορία: πρόκειται για ένα strategy αλλά με αφηγηματικό adventure μαζί. Το ενδιαφέρον είναι ότι η πλοκή δεν συμβαδίζει απλά με το παιχνίδι, ούτε παραγκωνίζεται: οι αλλαγές και οι ανακαλύψεις που γίνονται μέσα από το στόρι, εφαρμόζονται άμεσα και ενσωματώνονται στους μηχανισμούς του παιχνιδιού. Σε κάποιο σημείο του σεναρίου, μαθαίνετε την αλήθεια για τα σκουλήκια της ερήμου Shai Hulud και πώς μπορούν να χρησιμοποιηθούν: από εκεί και μετά, χρησιμοποιείτε αυτό το νέο μεταφορικό μέσο αντί για τα μηχανικά ορνιθόπτερα που πετούσατε μέχρι τότε. Οι Fremen σας βοηθούν κι αυτοί με τον καιρό όλο και περισσότερο- εδώ κρύβονται και τα στοιχεία του strategy, αφού άλλοι πρέπει να εκπαιδευτούν σε τακτικές πολέμου, άλλοι να εξορύσσουν μελάνζ, άλλοι να φροντίζουν για την οικολογία του πλανήτη- αλλάζοντας στο τέλος το παρουσιαστικό του πλανήτη. Παράλληλα, οι βασικοί χαρακτήρες έχουν κι αυτοί αντίκτυπο στους μηχανισμούς του παιχνιδιού- δεν υπάρχουν μόνο για να λένε τις ατάκες του σεναρίου… η Chanie θεραπεύει αρρώστιες, ο μεντάτ Hawat εκπαιδεύει τους στρατιώτες, η Jessica σας ενημερώνει για τις ψυχικές σας ικανότητες και ο Galleck σας βοηθά με τα φορτία spice που ζητά κάθε τόσο ο Αυτοκράτορας.

Με αυτόν τον τρόπο γίνεται μια αριστουργηματική εξιστόρηση, παιχνίδι και ιστορία γίνονται ένα, η ροή και η εξέλιξη ανάγονται σε κάτι το απόλυτα φυσιολογικό και οικείο. Τις περισσότερες φορές, η πλοκή και το σενάριο είναι απλά η βάση σε ένα παιχνίδι (στην καλύτερη περίπτωση μάλιστα, αφού μερικές φορές κι αυτά παραγκωνίζονται): στο Dune όμως παίζει πρωταρχικό ρόλο η ιστορία. Και φυσικά, το ότι η ‘ιστορία’ στην προκείμενη περίπτωση έχει αρχικά βγει από το μυαλό του πολυβραβευμένου και ιδιοφυούς Herbert επιδρά καταλυτικά.

Τα γραφικά (σε VGA για τα τότε pc) ήταν χάρμα οφθαλμών: τα σχέδια των ηρώων άψογα σχεδιασμένα και ακόμα και η παραμικρή λεπτομέρεια, ‘μύριζε’ Dune του Lynch. Οι στολές των Fremen που ανακυκλώνουν τα υγρά του σώματος, το παλάτι των Atreides, τα κλειστοφοβικά καταφύγια ‘sietch’, η έρημος (με την πανέμορφη αυγή και το σούρουπο, εκρηκτικές πανδαισίες χρωμάτων). Φοβερή ατμόσφαιρα- βοηθούσε και η μουσική επένδυση: μεθυστικές μελωδίες μυστηρίου, ελαφρώς ανατολίτικες και εξωτικές, που δείχνουν την δύναμη της μουσικής.

Η Cryo βασίστηκε πολύ περισσότερο στην ταινία του David Lynch (1984) παρά στο βιβλιό του Herbert. Τα σκηνικά, τα όπλα, η αρχιτεκτονική και η ενδυματολογία και οι χαρακτήρες- όλα μοιάζουν να έχουν ξεπηδήσει από τη μεγάλη οθόνη και να βούτηξαν στη μικρή. Ειδικά ο Kyle MacLachlan που ενσαρκώνει τον Muad Dib ή η Francesca Anis που έπαιζε την λαίδη Jessica σίγουρα αποτέλεσαν βασική πηγή έμπνευσης για τους σχεδιαστές που καλλιτέχνησαν τις προσωπογραφίες των χαρακτήρων. Καθαρά πληροφοριακά να αναφέρουμε ότι, πέρα από τις πρώτες εκδόσεις για pc και Amiga του 1990, το 1993 κυκλοφόρησε και η έκδοση σε CD (η οποία περιείχε αρκετά αποσπάσματα από την ταινία, ομιλία και 3D animation) αλλά και μια έκδοση για το Sega CD.

Τι κάνει ένα παιχνίδι να ξεχωρίζει; Το ερώτημα επανέρχεται ξανά, πιο δυνατό και απαιτητικό αυτή την φορά. Η απάντηση παραμένει όμως κάτι το αμυδρό και καθαρά αντικειμενικό…για μένα πάντως, έχει να κάνει με την ιστορία και την αφήγηση αυτής, την ‘immersive’ δραματικότητα και την ατμόσφαιρα. Και το Dune του Herbert το έχει αυτό… κρίμα που σπάνια συναντάει κανείς παρόμοια παιχνίδια.

Iούνιος 2003

2 comments:

  1. Μια απο τις αγαπημενες μου ταινιες- αν βασιζεται σε αυτην τοτε αξιζει να το ξεθαψω- αληθεια, αυτα που μπορει να τα βρει κανεις πια για να παιξει? τορεντ και ΜΑΜΕ?

    ReplyDelete
  2. kesnar11:25 AM

    @Κελλυ:
    Το συγκεκριμενο οπως και το 2 που αναφερετε ειναι abandoware πια οποτε στην abandonia υπαρχουν...
    Παντως θα προτεινα να διαβασεις και το βιβλιο που ειναι κατα πολυ καλυτερο απο την ταινια...και αρκετα διαφορετικο

    Ωραιο Blog...

    ReplyDelete

ΟΔΗΓΙΕΣ ΧΡΗΣΗΣ


1- Πατήστε σε μία από τις εικόνες, στην αριστερή στήλη
2- Διαβάστε
3- Αφήστε comment
4- Goto 1

Αν βρω χρόνο και δω ενδιαφέρον, θα ανεβάσω κι άλλα :) :)

Elite- Νόστιμοι ποιητές από το παρελθόν
Dungeon Master- Μπουσουλώντας στα μπουντρούμια
King's Quest- Φιλόδοξος νέος, αναζητεί στέμμα
Pirates- Πειρατικά αποκόμματα
Ultima- Αρχές, αξίες κι αρετές
Another World- Σε άλλο κόσμο ή στην φωλιά του κούκου;
Rogue- Τυχαία, γραμματιζούμενα γράμματα
Zork- Το λευκό σπίτι και τα αραχνιασμένα ντουλάπια
Defender of the Crown- Το Στέμμα και πώς να το υπερασπιστείτε
The ancient art of war- Παιχνίδια πολέμου κι έντεχνες επιθέσεις
Bard's Tale- Ο πράσινος βάρδος και η επιστροφή του ουίσκι
Lemmings- Αβασάνιστα, άσπρα κι άμυαλα
Shadow of the beast- Το κτήνος χτυπάει πάντα τρεις φορές
Pool of radiance- Η Ραδιενεργός λίμνη και τα χρυσά κουτάκια
Sim City- η πιο SIMαντική γένεση
Rick Dangerous- Η πλατφόρμα που εκδικείται κι ο κίνδυνος που δεν σώζει
Golden Axe- Το τσεκούρι πάνω στην οχιά θα πέσει
Speedball- Ανατροπή και θάνατος
Corruption- Διεφθαρμένες μαγνητικές περγαμηνές
Lost patrol- Πράσινη κόλαση και χαμένα παλικάρια
Civilization- Ο πολιτισμός του ενός ακόμα γύρου
Leisure Suit Larry- Πτυχιούχος Καρδιοκατακτητής παραδίδει μαθήματα σε παγκάκι
Street fighter- Η κληρονομιά του πρώτου πολεμιστή
Below the root-Ο μαγικός δενδρόκοσμος της Σοφίας και το Χαμένο Παιδί
Eye of the Beholder- Η τριλογία του μεγάλου ματιού
Head over Heels- Ζιγκ-Ζαγκ, Πόδια και Κεφάλι
Dune- Άμμος, Σκουλήκια και Δύο Φεγγάρια
Tron- Retronorton
Zak McKracken- Πώς να κερδίσετε το λαχείο και να σώσετε τον κόσμο
Heroes of the Lance- Οι ήρωες που βγήκαν από τους θρύλους
Total Eclipse- Πυραμίδα, Λειψυδρία, Κλειστοφοβία και Παγίδες
Quest for Glory- Ποιος θέλει να γίνει ήρωας;